9.20.2009

DAVANT LA RECESSIÓ ECONÒMICA, FORMACIÓ


El president de la Generalitat, Josep Montilla, dissabte, en la inauguració d’un centre educatiu va dir “El que permet millorar la condició socioeconòmica de les persones comença, sens dubte, a l’escola amb l’educació” Cert, ben cert que és així, i que es important recordar-ho, i dir-ho en veu ben alta, en moments com ara de recessió econòmica.
Ara bé no sols per dir-ho es solucionen els temes i, molt menys els educatius, que són polítiques que demanen temps per veure’n els fruits.
Per posar les bases de l’educació necessitem en primer lloc que en el nucli familiar hi hagin criteris educatius i es treballi amb confiança i coordinació amb l’escola bressol i l’escola. Igualment és imprescindible que a les escoles hi hagin mestres, amb projectes educatius orientats a educar ciutadans i ciutadanes compromesos i amb una formació amb coneixements per afrontar els nous reptes d’aquest segle. Una formació que prepari persones emprenedores, creatives, cultes, responsables i solidàries.
Les paraules i els conceptes són fàcils de dir i d’escriure però molt difícils com objectius ja que són moltes les qüestions que hi tenen a veure, unes més encadenades que altres però totes elles ajuden o perjudiquen en l’educació dels infants i joves.
Podem començar en la formació de mestres i de professors (homes i dones) per exercir la seva professió, l’assignació de plaça de treball (desconec la valoració de la informatització que s’ha fet enguany, però em costa de creure que una màquina ho resolgui prou bé en tots els casos ja que la fredor en el tracte i algunes particularitats fan perdre entusiasme i il•lusió) i fins hi tot la continuïtat en el lloc de treball (tanta mobilitat no crea arrels ni continuïtat de projectes.
L’arquitectura dels centres educatius també ajuda als professionals i als alumnes per adquirir hàbits de treball i estima i tracte a les infraestructures públiques. Unes classes ben condicionades i amb ordinadors i altres sistemes audiovisuals són una bona ajuda per aprendre a treballar, estudiar, escoltar, parlar, exposar i investigar, entre altres.
I, així podríem anar allargant la llista d’afectacions “per millorar la condició socioeconòmica de les persones des de l’escola” ja que podríem parlar també dels sous dels mestres, dels seus horaris, del estatut de la funció pública i ...

No hay comentarios: